понеделник, 1 септември 2014 г.

Онлайн магазините: Мнение на мързеливеца

Ако четете това, то е почти сигурно, че вече сте пазарували в онлайн магазин. Но така или иначе, целта ни ще бъде не да обясняваме какво е това чудо, а да погледнем темата от гледната точка на различните потребители.

Най-общо ще определим следните типове: Мързеливия, Недоверчивия, Маниака и Педанта.

Днес ще представим историята за онлайн магазините на Мързеливия.


"Винаги съм се чудил как може човек да губи толкова време в разходки от магазин до магазин и от щанд до щанд. Да не говорим пък за усилията – какъв е смисълът да извървя няколко километра по „Витошка“ или между етажите на някой мол, след като всичко, което ми хареса, може да бъде доставено направо до вкъщи?

Някой ще ми каже – важна е разходката, самото преживяване, а и друго си е да разгледаш, да пипнеш това, което искаш да си купиш.

Друг ще ме обяви за безнадежден мързел със затихваща социална активност.

Мислите ли, че е така? Аз пък съм на друго мнение и трябва да се съгласите с мен, защото съм ветеран на покупките от дистанция – още от времето на каталожната търговия, когато с вълнение разлиствах дебелите томове на Neckermann или Quelle, прегъвах страниците, ограждах каквото ми е харесало и след това хващах телефона.

И защо не? Всичко, което ми трябва сега го намирам в интернет. Не само не ми се налага да тичам от един магазин до друг, а и мога директно да сравня стоките, да прочета отзиви от клиенти и накрая да си купя съвсем друго нещо, без изобщо да се помръдвам.

Използвайте си въображението, бе хора, по сайтовете си има снимки на това, което купувате, има описания, спецификации – какво толкова държите на това да го намачкате и да го счупите още преди да сте го купили?

За мен онлайн магазините са второто по значение откритие на човечеството, след изобретяването на доставката на пица.

Казах доставка – вярно е, като поръчам и малко ми се вдига цената с разходите за куриерски услуги. Ама за да отидеш до някой мол, нали пак трябва да си платиш пътя – хайде да видим кой е повече на сметка? Докато стоиш в трафика или, натоварен с торбите, си търсиш колата из паркинга на мола – аз мога да си кликам из нета, да си пазарувам, да си храня добичетата из фермата и да си подремна дори.

Още по-удобно е с плащанията. И тук вече стана като в „белия“ свят – не само наложен платеж, а и дебитни карти, кредитни карти, PayPal, ePay.. Лежа си и си пазарувам.

Разбира се, има накъде да се развива онлайн търговията. Трябва да се измисли начин, според когото – ако има как – да не ми се налага да кликам с мишката. Ей така да си гледам в екрана и да ми разчита мислите какво ми трябва да си купя, направо да ми го слага в кошничката, да си взима парите и да ми пристига вкъщи, ама ако може направо до леглото!"

Мнение на Twelve O`clock: Ние мислим, че онлайн магазините са създадени не толкова за мързеливците, колкото за съвременните хора, които ценят времето си, ценят избора си и живеят в глобалния свят.

Интернет пространството е най-добрият терен за истинската конкуренция и от това печелят клиентите. Удобството на съвременните комуникации, гарантирането на сигурност при доставките и плащанията, и развитите технологии позволяват покупките онлайн да се изравнят почти до реалните (вече наричани „офлайн) покупки.

Казваме „почти“, защото и онлайн, и офлайн пазаруването имат своите предимства. Нито един мол, нито една търговска улица или какъвто и да било комплекс – не може да се сравняват с избора, който ще получите на мига в интернет.

Но пък (говорейки за поръчки на пици по телефона) – понякога изживяването е далеч по-приятно, ако изядете пицата си навън, сред приятели, нали?

И последно за доставките – така е, в повечето случаи те не са калкулирани в цената на стоката, която купувате. И да – често хората забравят да калкулират разходите си за време, транспорт и неудобство, когато търсят нещо и не го намират из магазините.

Да не забравяме, че онлайн търговците са далеч по-оптимизирани, сравнено с офлайн магазините. Типичните за стандартните обекти разходи като наеми, работна ръка, охрана и други – са сведени до минимум и това позволява цените да са доста по-атрактивни. В допълнение, повечето магазини в интернет предлагат безплатни доставки при поръчки над определен обем и други промоции на клиентите си, свързани с куриерските разходи – в крайна сметка всичко е въпрос на добро желание и коректност.

А това дали компютърът ще разчете мислите и желанията ви – е, това е мечтата на всеки търговец и на всяка PR агенция!