Ако четете това, то е почти сигурно, че вече сте пазарували
в онлайн магазин. Но така или иначе, целта ни ще бъде не да обясняваме какво е
това чудо, а да погледнем темата от гледната точка на различните потребители.
Най-общо ще определим следните типове: Мързеливия,
Недоверчивия, Маниака и Педанта.
Днес ще представим историята за онлайн магазините на
Мързеливия.
"Винаги съм се чудил
как може човек да губи толкова време в разходки от магазин до магазин и от щанд
до щанд. Да не говорим пък за усилията – какъв е смисълът да извървя няколко
километра по „Витошка“ или между етажите на някой мол, след като всичко, което
ми хареса, може да бъде доставено направо до вкъщи?
Някой ще ми каже – важна е разходката, самото преживяване, а
и друго си е да разгледаш, да пипнеш това, което искаш да си купиш.
Друг ще ме обяви за безнадежден мързел със затихваща
социална активност.
Мислите ли, че е така? Аз пък съм на друго мнение и трябва
да се съгласите с мен, защото съм ветеран на покупките от дистанция – още от
времето на каталожната търговия, когато с вълнение разлиствах дебелите томове
на Neckermann или Quelle, прегъвах страниците, ограждах каквото ми е харесало и
след това хващах телефона.
И защо не? Всичко, което ми трябва сега го намирам в
интернет. Не само не ми се налага да тичам от един магазин до друг, а и мога
директно да сравня стоките, да прочета отзиви от клиенти и накрая да си купя
съвсем друго нещо, без изобщо да се помръдвам.
Използвайте си въображението, бе хора, по сайтовете си има
снимки на това, което купувате, има описания, спецификации – какво толкова
държите на това да го намачкате и да го счупите още преди да сте го купили?
За мен онлайн магазините са второто по значение откритие на
човечеството, след изобретяването на доставката на пица.
Казах доставка – вярно е, като поръчам и малко ми се вдига
цената с разходите за куриерски услуги. Ама за да отидеш до някой мол, нали пак
трябва да си платиш пътя – хайде да видим кой е повече на сметка? Докато стоиш
в трафика или, натоварен с торбите, си търсиш колата из паркинга на мола – аз
мога да си кликам из нета, да си пазарувам, да си храня добичетата из фермата и
да си подремна дори.
Още по-удобно е с плащанията. И тук вече стана като в
„белия“ свят – не само наложен платеж, а и дебитни карти, кредитни карти, PayPal,
ePay.. Лежа си и си пазарувам.
Разбира се, има накъде да се развива онлайн търговията.
Трябва да се измисли начин, според когото – ако има как – да не ми се налага да
кликам с мишката. Ей така да си гледам в екрана и да ми разчита мислите какво
ми трябва да си купя, направо да ми го слага в кошничката, да си взима парите и
да ми пристига вкъщи, ама ако може направо до леглото!"
Мнение на Twelve O`clock: Ние мислим, че онлайн магазините са създадени не толкова за
мързеливците, колкото за съвременните хора, които ценят времето си, ценят
избора си и живеят в глобалния свят.
Интернет пространството е най-добрият терен за истинската
конкуренция и от това печелят клиентите. Удобството на съвременните
комуникации, гарантирането на сигурност при доставките и плащанията, и
развитите технологии позволяват покупките онлайн да се изравнят почти до
реалните (вече наричани „офлайн) покупки.
Казваме „почти“, защото и онлайн, и офлайн пазаруването имат
своите предимства. Нито един мол, нито една търговска улица или какъвто и да
било комплекс – не може да се сравняват с избора, който ще получите на мига в
интернет.
Но пък (говорейки за поръчки на пици по телефона) – понякога
изживяването е далеч по-приятно, ако изядете пицата си навън, сред приятели,
нали?
И последно за доставките – така е, в повечето случаи те не
са калкулирани в цената на стоката, която купувате. И да – често хората
забравят да калкулират разходите си за време, транспорт и неудобство, когато
търсят нещо и не го намират из магазините.
Да не забравяме, че онлайн търговците са далеч
по-оптимизирани, сравнено с офлайн магазините. Типичните за стандартните обекти
разходи като наеми, работна ръка, охрана и други – са сведени до минимум и това
позволява цените да са доста по-атрактивни. В допълнение, повечето магазини в
интернет предлагат безплатни доставки при поръчки над определен обем и други
промоции на клиентите си, свързани с куриерските разходи – в крайна сметка
всичко е въпрос на добро желание и коректност.
А това дали компютърът ще разчете мислите и желанията ви –
е, това е мечтата на всеки търговец и на всяка PR агенция!